Versterk zelfredzaamheid

Hoe zorg je dat burgers en/of clienten hun eigen netwerk beter organiseren en meer aan elkaar vragen? Zelfredzaamheid is een prachtig streven. Het is beter te realiseren wanneer mensen een netwerk opbouwen en elkaar om hulp vragen. Maar dat is makkelijker dan het lijkt. Want elkaar vragen is niet zo eenvoudig. Hoe vaak zeg jij tegen een ander: ‘Als er iets is, dan laat je het toch weten?’ En hoe vaak volgt er een vraag van die persoon? Hoe komt het dat wij elkaar zo weinig vragen? Een aantal redenen: We vinden dat we het zelf moeten oplossen; We staan niet graag bij een ander in het krijt; We denken voor elkaar na (zij heeft het zo druk); en we weten niet wat een ander voor ons kan en wil doen. Daarnaast is het best lastig om een ander te vragen. ‘Stel dat de ander nee zegt, dat is toch vervelend’. We wachten liever tot de ander uit zichzelf aanbiedt om te helpen en dan voelen we ons nog bezwaard om het aanbod te accepteren. Wat zou het fijn zijn als we geen drempel ervaren om te vragen en als we elkaar kunnen helpen met dingen die we leuk vinden om te doen. Elk mens heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen kracht en zijn eigen vragen. Wie iemand kent en waar iemand behoefte aan heeft, is sterk persoonlijk. Wij hebben een train de trainerprogramma ontwikkeld voor professionals die anderen willen coachen om hun persoonlijke netwerk en sociale kaart beter te benutten. Om te laten ervaren hoe stimulerend het kan zijn om een ander te vragen of iets aan te bieden. Want als je vragen aan elkaar stelt die concreet zijn, kort duren, incidenteel zijn en passen bij wat een ander leuk vindt om te doen, is de kans groot dat je elkaar kunt helpen.  Vraag elkaar, want samen kun je meer! Neem voor meer informatie contact op met Janet Turkstra, Yonda Poslavsky of David de Vriend op telefoonnummer: 0321-314803.